Tips om beter te slapen

Date maandag, 04 april 2016 14:27 |   | 

Iedereen wil wel een goede nachtrust. Uitgerust wakker worden en genoeg energie hebben voor de komende dag. Het klinkt best simpel, maar voor velen is dit nog net een brug te ver. Wat kun je er nou eigenlijk allemaal aan doen om je nachtrust te verbeteren? Hieronder geven we enkele tips. Zo word ook jij uitgerust wakker en ga je een productieve dag tegemoet!

Zorg voor een goed bed

De eerste belangrijke factor voor een goede nachtrust is een goed bed. Dat wil zeggen een goed bed, maar ook een goede matras en een goed dekbed. Een goede matras geeft voldoende steun. Hierdoor kan je lichaam zich helemaal ontspannen. Zo word je dus uitgerust en zonder klachten wakker. Als je een nieuw matras gaat kopen, kun je vaak proefliggen. Zo kun je even proberen of de matras die je wil gaan kopen wel echt lekker ligt. Laat je hierin ook adviseren door iemand die er verstand van heeft! Bij de aanschaf van het dekbed is het belangrijk dat je een goed dekbed aanschaft. In de zomer kies je voor een iets dunner dekbed en in de winter een wat dikker. Wat extra warmte in de winter kunnen we allemaal wel gebruiken. Voor een goed dekbed kun je bijvoorbeeld terecht bij Nightlife Living.

Zorg voor een goede slaapomgeving

Niet alleen het bed, ook de rest van de omgeving waarin je slaapt is belangrijk. De slaapkamer moet een fijne en rustige plek zijn om in te slapen. Houdt hier dus rekening mee met de inrichting. Ook is het verstandig om ervoor te zorgen dat de omgeving waarin je slaapt schoon is. Zet dagelijks het raam open om de slaapkamer goed te luchten.

Zorg voor ontspanning

Een andere hele belangrijke factor ligt bij jezelf. Lig je vaak te piekeren of heb je stress? Dan is het vaak moeilijk om in slaap te komen. Hierdoor raak je vaak ook nog eens gefrustreerd omdat je niet kunt slapen. Zo kom je terecht in een vicieuze cirkel waar je maar niet uitkomt. Maar hoe doorbreek je dit patroon nou? Hierbij kun je proberen om je gedachte te verzetten. Van: “Help, nou kan ik weer niet slapen!” naar: “Wat kan mij het schelen! Vroeg of laat val ik toch wel in slaap.” Dit kan bevrijdend werken waardoor je makkelijker in slaap valt.

Ook is het van belang om overdag koffie, sigaretten en alcohol te verminderen. Hierdoor kun je alerter en wakkerder worden, en dat wil je juist niet. Vooral in de avond kun je deze producten het beste niet meer gebruiken.

Een ander punt waar velen van ons zich schuldig aan maken is het gebruik van tablets of smartphones voor het slapen gaan. Het blauwe licht van deze apparaten zorgt ervoor dat we ons wakkerder voelen, het doet de hersenen namelijk denken aan daglicht.

Verder kun je proberen om je gepieker en stress los te laten. Een mindfulnesscursus kan hier bijvoorbeeld bij helpen. Probeer om niet op te gaan in je gepieker, maar laat het juist varen.

 

Met behulp van deze tips kun je je nachtrust verbeteren. Zo word je elke ochtend wakker met een flinke dosis energie!



Gelezen 1224 keer

UwArtikel.nluwartikel logo
UwArtikel.nl is een website waarop je gratis artikelen kunt plaatsen.

Om artikelen te plaatsen dien je cookies te accepteren en vervolgens te registreren en in te loggen op de website van UwArtikel.nl.

 

 

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save