Goede nachtrust voor je kind

Date dinsdag, 19 juli 2016 15:20 |   | 

Als ouder is het heel vervelend als je kind niet goed kan slapen. Overdag krijg je te maken met een slaperig en moe kind wat zich niet goed kan concentreren. Je wil er natuurlijk alles aan doen om je kind lekker te laten slapen. Maar wat kun je als ouder nou precies doen als je kind niet goed slaapt?

De oorzaak

In eerste instantie is het belangrijk om de oorzaak van het slaaptekort te achterhalen. De oorzaken zijn heel verschillend en het kan lastig zijn om hier achter te komen. Het slaaptekort van je kind kan bijvoorbeeld komen door een stoornis van de biologische klok. Als deze biologische klok verkeerd staat afgesteld, valt je kind te laat in slaap en wordt je kind ook weer te laat wakker. Een andere oorzaak is slecht slaapgedrag. Hierbij kun je denken aan het gebruik van een mobiele telefoon in bed.

Gevolgen

De gevolgen van een slaaptekort kunnen heel ernstig zijn. Zo produceren de hersenen minder leptine, ook wel bekend als het hongerhormoon. Hierdoor neemt het verzadigingsgevoel af en loopt je kind extra risico op overgewicht. De schoolprestaties van je kind kunnen lijden onder dit slaaptekort en overgewicht. Slaperigheid, moeheid en concentratiestoornissen zijn nare gevolgen.

Hulp

Deze gevolgen zijn natuurlijk helemaal niet fijn, maar wat kun je nou als ouder doen? Elke ouder wil een fit, uitgerust kind met voldoende energie voor de dagelijkse activiteiten. Je kunt een kind niet dwingen om te gaan slapen, maar er zijn wel een aantal dingen die je kunt doen om te helpen. Zelfstandig in slaap vallen is iets wat je een kind kunt leren. Het kan zelfs zo zijn dat jouw kind gewoon minder slaap nodig heeft. Als je kind overdag toch fit is, kun je proberen om hem of haar een half uurtje later naar bed te brengen. Helpt dit niet of werkt het zelfs averechts? Dan kun je beter de tijd aanhouden die hij of zij gewend was. Zorg er wel voor dat je een ritme houdt in het slaapschema van je kind. Het is belangrijk dat je kind hiervan op de hoogte is. Vertel dus een half uur van te voren dat hij of zij straks naar bed gaat. Nu is het belangrijk om rustig te worden en te ontspannen. Stel je kind dus niet meer bloot aan wilde spelletjes of spannende beelden op tv. Een warm bad of een beker warme melk of thee kunnen helpen bij het ontspannen. Als je kind rustig is voordat hij of zij in bed gaat liggen, zal het inslapen veel makkelijker gaan. Ook is het belangrijk om na te gaan of er lichamelijke klachten zijn. Heeft je kind bijvoorbeeld hoofd- of buikpijn? Dan zullen er andere maatregelen getroffen moeten worden. Verder kun je erachter proberen te komen wat je kind bezig houdt. Maak dit eens bespreekbaar met je kind. Wie weet kom je wel achter eventuele problemen of spanningen van die dag. Stel je kind gerust waar dit mogelijk is, zodat je kind ontspannen kan gaan slapen.

Vraag je ook af of de slaapkamer wel een prettige plek is om in te slapen. Zet de ramen regelmatig open voor frisse lucht en leg geen zware dekens op bed. Gemakkelijke nachtkleding en de juiste temperatuur zijn ook belangrijk. Zorg er verder voor dat het niet te licht en niet te donker is in de slaapkamer. Soms kan een nachtlampje uitkomst bieden. Een goed bed is ook essentieel voor een goede nachtrust. Een goede matras biedt voldoende ondersteuning waardoor je kind zich optimaal kan ontspannen. Voor een goed bed kun je terecht bij slaaploods.nl.

 

Als het niet lukt om een oplossing te vinden, kun je altijd nog hulp vragen van anderen. Een jeugdverpleegkundige kan je bijvoorbeeld helpen bij het vinden van een oplossing.

Gelezen 476 keer

Blij met UwArtikel.nl?

Doe UwArtikel.nl een kleine donatie zodat we onze diensten kunnen blijven verbeteren.

bedrag:
 EUR

UwArtikel.nluwartikel logo
UwArtikel.nl is een platform waarop je eenvoudig artikelen kunt plaatsen.

Om artikelen te plaatsen dient u een gebruikersaccount aan te maken en daarmee in te loggen. Hiervoor dient u toestemming te geven aan UwArtikel.nl om cookies te mogen plaatsen op uw apparaat.

 

 

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Ga naar boven