Duurzame communicatie

Date donderdag, 18 augustus 2016 15:09 |   | 

Ondernemers geven vier keer zo veel uit aan klantenwerving dan aan klantbehoud. Wie weet wordt dat veroorzaakt doordat we bang zijn om eerlijk tegenover onszelf te zijn. Dit maakt dat we standaard meer beloven dan we kunnen waarmaken, terwijl eerlijkheid nog altijd het langst duurt. Daar komt het voordeel van duurzaam communiceren ook naar voren.

Neem eens een kijkje naar het marketing- en communicatiebudget van het gemiddelde Nederlandse bedrijf. De kans is groot dat 80% daarvan wordt uitgegeven aan marketing en dat de rest naar relatiebeheer wordt geschoven.

Geldverspilling aan loze beloftes

Kijk nu eens naar de omzetstromen. Komt 80% daarvan voor rekening van de 20% aan trouwste klanten? Waarschijnlijk wel. Onder de overgebleven 80% van de klanten is het verloop nog steeds aan het groeien. De meeste haken af door valse marketingbeloften, onduidelijke communicatie of slechte service. Waarom geven we dan zoveel geld uit aan marketing, terwijl dat slechts een kortetermijnoplossing is? Het behouden van klanten en het bouwen aan relaties is namelijk veel effectiever. Komt dat misschien doordat het maken van valse beloften zoveel mogelijk klanten binnenhaalt? Bedrijven die eerlijk zijn over hun bedrijf, maken juist de grootste stappen.

Vooral in dit tijdperk van de lastige consument is het belangrijk om je aan je beloften te houden. In simpelere tijden kon je met een eenzijdige campagne de ontevreden consument nog wel overstemmen, maar tegenwoordig nemen ze actie via social media kanalen of vormen ze samen een actiegroep die het je zeer moeilijk kan maken.

Om deze reden kun je je beter focussen op duurzame communicatie. Duurzame communicatie is geen communicatie over het milieu, maar communicatie die gericht is op duurzame relaties met zowel klanten als werknemers. Dat kun je in deze tijd maar op één manier bereiken: eerlijk, duidelijk en geloofwaardig communiceren. Dus niet alleen de wereld beloven, maar de wereld ook daadwerkelijk geven.

Duurzaam communiceren voor relaties

Is duurzaam communiceren hetzelfde als klantgericht communiceren. Ja, zeker, maar nog meer met een integrale visie, gericht op eenheid in communicatie, van de allereerste marketingboodschap tot het allerlaatste gesprek met de klant. Dit missen de meeste organisaties, wat mede veroorzaakt wordt door de slechte communicatie tussen aparte afdelingen. Duurzaam communiceren is het begin van een compleet nieuwe organisatie, een nieuwe werksfeer en een nieuwe mentaliteit.

Gelezen 671 keer

Blij met UwArtikel.nl?

Doe UwArtikel.nl een kleine donatie zodat we onze diensten kunnen blijven verbeteren.

bedrag:
 EUR

UwArtikel.nluwartikel logo
UwArtikel.nl is een platform waarop je eenvoudig artikelen kunt plaatsen.

Om artikelen te plaatsen dient u een gebruikersaccount aan te maken en daarmee in te loggen. Hiervoor dient u toestemming te geven aan UwArtikel.nl om cookies te mogen plaatsen op uw apparaat.

 

 

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Ga naar boven