Hoe kies je de beste huisstijl

Date maandag, 11 juni 2012 19:40 |   | 

Er zijn maar weinig zaken voor een DTP'er zo belangrijk als de huisstijl. Je persoonlijkheid, je uitstraling naar binnen en buiten zelfs je missie is er zwaar mee verbonden. De keuze voor een huisstijl ontwerp is dan ook niet een keuze die je zo maar even neemt.

Voor veel personen en bedrijven is de keus van een huisstijl ontwerp gevoelswerk. Er moet een connectie bestsaan tussen datgene het bedrijf doet, hoe het zich voorstelt en wat de uitstraling moet zijn. Een juist ontwerp bundelt deze onderdelen en zorgt dat de som der delen een sterk en herkenbare uitkomst biedt.

Een sterke en memorabele huisstijl zorgt ook voor extra bekendheid. Herkenbaarheid in het straatbeeld, maar ook op de mat maakt dat je sneller gelezen wordt, klanten je naam onthouden en, als je product net zo goed is als de uitstraling, ook weer bij je terug komen.

Het ontwerpen van een huisstijl hoeft overigens geen kapitalen te kosten. Als er een overeenkomst is tussen de opdrachtgever en de vormgever, kan je binnen korte tijd grote vooruitgang boeken. Op grond van een goed gesprek en een aantal duidelijke omlijningen zal er dan een ontwerp worden gemaakt dat de gewenste uitstraling het beste weergeeft.

Hoe uitgebreid dit moet kan een organisatie zelf uitmaken. Bedrijfskleuren, een logo en briefpapier zijn een begin. Maar soms gaat huisstijl een stap verder. In dat geval kan er ook een typografisch ontwerp worden vervaardigd zodat een bedrijf een eigen lettertype voor haar communicatie kan voeren.

De basis blijft echter altijd hetzelfde: Uitstraling, identiteit en missie. Deze drie pijlers zorgen ervoor dat de eerste indruk gelijk de gewenste is.

Gelezen 1155 keer Laatst aangepast op maandag, 11 juni 2012 19:43

UwArtikel.nluwartikel logo
UwArtikel.nl is een website waarop je gratis artikelen kunt plaatsen.

Om artikelen te plaatsen dien je cookies te accepteren en vervolgens te registreren en in te loggen op de website van UwArtikel.nl.

 

 

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save