Een korte geschiedenis van houten treinen

Date vrijdag, 15 juni 2012 15:05 |   | 

Houten speelgoed is ongekend populair van een  KidKraft speelgoedkist tot poppenhuis tot houten kinderkeukens aan toe. Houten treinen zijn ook niet meer weg te denken uit de hedendaagse speelgoedcollecties.

Kinderen van vandaag maken waarschijnlijk voor het eerst kennis met houten treinen door de avonturen van  Thomas the Tank Engine. Naast Thomas de Trein hout treinen in alle soorten en maten is er een duizelingwekkende verscheidenheid aan speelsets en accessoires beschikbaar. De meeste merken van de moderne houten treinen zijn compatible met treinen en sporen van bijna elk ander merk.  In de zeer concurrerende speelgoed branche is deze cross-merk compatibiliteit nogal verrassend.


Marshal Larrabee die afstudeerde aan de Wharton School in 1931, werd geveld door tuberculose. Tijdens zijn langdurige herstel, nam hij houtbewerking als hobby en vulde hij lange dagen. Na het maken van een verscheidenheid aan speelgoed, vroeg hij zijn vrouw wat hij nu moest maken. Profetisch, zei Elizabeth: "een trein dat een kind in zijn hand kan houden". Dus maakte Marshal  "kleine" treinen. Hij bedacht ook houten baanvakken, met groeven van ongeveer 1 ¼ cm van elkaar, voor de treinen zodat  er verschillende lay-outs kunnen worden gemaakt door het samenstellen van verschillende combinaties van rechte en gebogen sporen. Blokken werden gebruikt voor gebouwen en bruggen te maken.

 

Larrabee's treinstellen werden direct populair bij familie en vrienden. Hij werd er al snel van overtuigd dat de sets een financieel succes konden worden. Tijdens het reizen in de VS in de late jaren 1930, begon hij een verkoop campagne voor zijn kleine treinen. In 1941, had hij een Amerikaans patent voor zijn trein design ... en zijn eerste geland was zijn eerste grote zakelijke klant, Marshal Fields Warenhuizen in Chicago was binnen.


De jaren 1950 zagen de komst van de gegroefde spoor speelsets van andere toymakers zoals Keystone Manufacturing Co, de Jack Built Toy Co en BRIO (Zweden). Deze bedrijven maakten  ook gebruik van de identieke 1 ¼ inch afmetingen van de groef (overdruk) voor hun baan. In het begin van de jaren 1960 zag men de houten trein sets van Micki Leksaker (Zweden) en twee Duitse bedrijven Eichhorn speelgoed en Hermann Rosberg (HEROS)  ontstaan. Het genre 'van de houten trein met een "standaard" spoorbreedte was nu stevig gevestigd in het speelgoed ter wereld.

De verkoop van houten treinen tufte lekker door in de jaren 1970 en '80. Gedurende deze tijd, nam de populariteit van de felgekleurde BRIO trein toe en dat maakte deze Zweedse fabrikant de bekendste maker van houten treinen in de hele wereld. De meeste andere treinen werden beoordeeld op het feit of ze wel of niet "BRIO-compatibel" waren. In het begin van 1990 explodeerde de houten versie van Thomas the Tank Engine ... de held van kinderboeken en TV ... op de markt. Schijnbaar elk kind wilde Thomas en zijn vrienden op hun trein set.


De jaren 90 zagen ook de onverbiddelijke opmars van het Aziatische-en-klare speelgoed (zoals de meeste Thomas producten) op de markt. De prijsconcurrentie werd bijna net zo belangrijk als het creatief ontwerp. Zelfs BRIO ging door een pijnlijke reorganisatie (enkele treinen hebben nu de "Made in Zweden" sticker). Echter, kinderen blijven van deze fantasie-aangedreven treinstellen houden ... ongeacht hun herkomst.

 

Gelezen 2510 keer

UwArtikel.nluwartikel logo
UwArtikel.nl is een website waarop je gratis artikelen kunt plaatsen.

Om artikelen te plaatsen dien je cookies te accepteren en vervolgens te registreren en in te loggen op de website van UwArtikel.nl.

 

 

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save